PROBLEM Z BANKOMATEM

Problem z bankomatem

Przy bankomacie, jedną z przykrych sytuacji, jaka może nas spotkać przy wypłacaniu środków, to nieudana transakcja, po której z naszego konta zniknęły pieniądze ale my fizycznie, nawet przez moment nie mieliśmy ich w swoich rękach.

Co robić, gdy saldo naszego konta pomniejszy się o kwotę, której realnie nie widzieliśmy nawet na oczy? Utraconą sumę, spokojnie można odzyskać. Panika nigdy nie jest zbyt dobrym doradcą.

Dlaczego bankomat nie zrealizował transakcji?

Uszkodzenie lub zabrudzenie naszej karty płatniczej, to najczęstszy powód, dla którego bankomat może odmówić nam współpracy. Nie jest to jednak jedyna przeszkoda.

Źle wprowadzony numer PIN, blokada na karcie czy przekroczony dzienny limit transakcji gotówkowych, to kolejne utrudnienia, które mogą skutkować brakiem zleconej wypłaty. Są to powody, zależne od nas ale są również takie, które od nas nie są w żaden sposób uzależnione.

Problem z bankomatem – brak łączności z bankiem

Jest to pierwszy z serii błędów technicznych. Bankomat nie posiada możliwości połączenia się z bankiem, na przykład na skutek przeciążenia sieci.

Wtedy to najczęściej dochodzi do sytuacji, gdzie pieniądze zostają pobrane a bankomat fizycznie nie wypłaca środków.

Problem z bankomatem – zabrakło banknotów

Gdy brakuje banknotów o właściwym nominale, zazwyczaj pojawia się informacja w formie komunikatu z prośbą o wybranie innej kwoty wypłaty. To drugi kłopot natury czysto technicznej.

Jeżeli w urządzeniu brakuje nominałów po 10 i 20 złotych, bankomat nie wypłaci nam kwot takich jak 20, 40 czy 80 złotych.

Ponadto, gdy następuje chwilowy brak w dostawie prądu, nie ma pełnej sumy w danym bankomacie, występuje mechaniczna usterka lub błąd systemowy, urządzenie najczęściej unieważnia operację a niewypłacone środki pozostają na koncie.

Nie jest to jednak żadna reguła, ponieważ tak czy tak, w wyniku pojawiającego się błędu, środki pomimo unieważnienia operacji, mogą zostać pobrane. Co robić, gdy spotka nas taka właśnie sytuacja?

PROBLEM Z BANKOMATEM – akcja: reklamacja

Nieudana transakcja może się przydarzyć każdemu, w każdej sytuacji. Gdy podjęcie środków z bankomatu się nie powiodło a my obawiamy się utraty pieniędzy, bo przykładowo chcieliśmy wypłacić większą kwotę, warto jest, przed zgłoszeniem reklamacji, zebrać kilka dowodów.

Brzmi poważnie, bo to mimo wszystko, poważna sprawa. W końcu chodzi o nasze pieniądze. Podczas reklamacji, najbardziej istotnym dowodem jest potwierdzenie, w postaci wydruku, że owa transakcja nie przebiegła pomyślnie.

W tym celu, warto jest zachować kwitek, wydrukowany przez bankomat. Zawiera on bowiem niemal wszystkie potrzebne dane do zgłoszenia skutecznej reklamacji.

Zdarza się, że na skutek awarii sprzętu, urządzenie nie jest w stanie wydrukować potwierdzenia, bo np. zabrakło papieru.

Wówczas można zrobić zdjęcie wyświetlonego na ekranie komunikatu. Inną opcją w sytuacji braku kwitka, jest zanotowanie godziny wypłaty i kwoty, której ostatecznie nie udało nam się wypłacić.

Warto też zanotować sobie numer bankomatu lub ulicę, przy jakiej się znajduje. Migiem, po nieudanej operacji, należy sprawdzić czy saldo naszego rachunku uległo zmianie.

Jeżeli tak się stało, jest to uzasadniony powód do złożenia formalnej reklamacji z wykorzystaniem zebranych informacji.

Zanim pobiegniemy do banku z zamiarem zareklamowania tego, co nam nie wyszło i tego co straciliśmy, możemy zrobić coś jeszcze.

Telefon do serwisu

Numer telefonu do serwisu zajmującego się usuwaniem awarii w danym bankomacie, powinien znajdować się z boku urządzenia. Gdzie dokładnie? Powinien być tam, gdzie numer identyfikacyjny.

Podchodząc do sprawy realistycznie, musimy mieć świadomość, że serwis raczej odprawi nas z niczym. Aczkolwiek w przypadku reklamacji lub ewentualnego postępowania sądowego, dobrze jest, o ile wykonało się takie połączenie, właśnie to wykazać.

Nie siedzieliśmy z założonymi rękoma – działaliśmy a przynajmniej próbowaliśmy. To ważny argument, zdecydowanie przemawiający na naszą korzyść.

Telefon na infolinię ogólną

Gdy już zdecydujemy się na dzwonienie lub o nim chociaż pomyślimy, zamiast do serwisu możemy zadzwonić na ogólną infolinię banku, którego bankomat sprawił nam nie lada problem.

Dzięki kontaktowi z centralą, możemy szybciej zgłosić usterkę i szybciej doczekać się jej naprawy.

Możemy przy okazji dowiedzieć się, co było ewentualną przyczyną usterki oraz od rozmawiającego z nami konsultanta, możemy dowiedzieć się szczegółów, gdzie i jak złożyć reklamacje na pobrane środki z nieudanej transakcji.

Problem z bankomatem – jak złożyć reklamację?

Reklamacja musi być złożona w banku, z którego usiłowaliśmy wypłacić środki. Można ją złożyć na kilka sposobów, wybierając ten, który wyda się nam najlepszy.

Pisemny lub ustny wniosek o odzyskanie błędnie pobranej kwoty możemy złożyć w najbliższym oddziale banku. W formie pisemnej, poprzez wysłanie go do głównej siedziby danego banku.

Nie zawsze jest to możliwe, ale ustnie można go złożyć także przez telefon, dzwoniąc pod numer infolinii. Możliwość ta jest uzależniona od indywidualnych procedur w danym banku.

Dotyczy to także wniosku składanego przez internet, drogą dostępu do bankowości elektronicznej. Wniosek można także złożyć ustnie do protokołu w oddziale lub siedzibie.

Rozpatrzenie reklamacji następuje zazwyczaj w ciągu 7-14 dni. Wszystko zależy od dwóch czynników – po pierwsze jak bardzo skomplikowana jest dana sprawa a po drugie, jaki to bank.

Jeżeli przychyli się on do naszego roszczenia, wówczas nasze pieniądze zostaną zwrócone na nasze konto bankowe.

Ocena
[Total: 1 Average: 5]