CHARGEBACK

Chargeback

Chargeback, czyli jak korzystać z reklamacji płatności kartą

O możliwości skorzystania z tej prostej i efektywnej procedury, wie nadal niewielu klientów banków.

A szkoda, bo chargeback, czyli procedura obciążenia zwrotnego, może nam pomóc w wielu trudnych sytuacjach.

Wystarczy wypełnienie prostego wniosku, a najpóźniej po kilkudziesięciu dniach pieniądze do nas wrócą.

Często zastosowanie takiego rozwiązania jest o wiele prostsze i skuteczniejsze niż postępowanie reklamacyjne.

Zdarza się, że zamówione przez nas za pośrednictwem Internetu towary lub usługi nigdy do nas nie docierają.

Firma, za której usługi zapłaciliśmy, okazała się niewypłacalna, bankomat nie wydał nam pieniędzy lub po prostu ktoś użył danych naszej karty do wykonania transakcji.

We wszystkich tych przypadkach możemy dokonać tak zwanego obciążenia zwrotnego. Warto wiedzieć, jak z niego skorzystać.

Kto może skorzystać z procedury chargeback?

Wszyscy posiadacze kart Visa oraz Mastercard mają prawo wnioskować o rozpoczęcie procedury reklamacji płatności.

Takie prawo przysługuje nam niezależnie od tego, czy mamy kartę płatniczą, kredytową czy też przedpłaconą.

Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektów transakcji i mamy ku temu uzasadnione przesłanki, nie wahajmy się skorzystać z tego rozwiązania.

Pierwszą i najczęściej występującą przesłanką jest niedotrzymanie produktów i usług, za które zapłaciliśmy przez ich dostawcę.

Tutaj sprawa wydaje się prosta – po prostu nie dostaliśmy tego, za co dokonaliśmy płatności.

Równie często zdarza się, że otrzymane przez nas przedmioty są uszkodzone, nie spełniają warunków lub warunków, jakie przedstawił sprzedawca.

W takim wypadku oczywiście mamy obowiązek odesłać towar i wnioskować o zwrot pieniędzy.

Jeśli nieuczciwy przedsiębiorca nie odda nam pieniędzy, wnioskujmy w banku o chargeback.

Istotnym powodem do wszczęcia takiej procedury są też tak zwane błędy w przetwarzaniu transakcji.

W ich wyniku możemy przykładowo zostać dwa razy obciążeni tą samą płatnością.

Lub inna sytuacja – kiedy pomimo odmowy lub błędów płatności z terminala płatniczego, pieniądze i tak zostały ściągnięte z naszego konta.

Chargeback bywa również ratunkiem przy nieuprawnionym użyciu naszej karty lub jej danych przez inne osoby.

Reklamować możemy transakcje, w których nie braliśmy udziału lub przy dokonywaniu, których został sfałszowany nasz podpis.

Niestety zdarzają się przypadki kradzieży danych karty i dokonywania nią płatności w innych częściach świata.

Zgłośmy taką sprawę od razu, gdy zauważymy nieprawidłowości.

Oczywiście w takim przypadku jesteśmy zobowiązani do udokumentowania swojego miejsca pobytu w czasie, w którym miała miejsce owa sfałszowana transakcja.

Chargeback, czyli jak w praktyce przeprowadzić reklamację płatności kartą?

Pierwszym krokiem w procedurze chargeback jest zgłoszenie reklamacji transakcji do wydawcy karty płatniczej, czyli w praktyce do banku, w którym ją otrzymaliśmy.

Wypełniamy stosowny wniosek o chargeback, uzasadniając potrzebę wycofania transakcji.

Oczywiście powinniśmy dostarczyć do banku, możliwie jak najmocniejsze dowody przemawiające na naszą korzyść.

Mogą to być wydruki z terminala płatniczego, dokumenty zawarcia umowy kupna- sprzedaży i inne.

Im lepiej udokumentujemy sprawę, tym mniejsza szansa na odrzucenie naszej reklamacji.

Niestety w Polsce nadal zdarza się, że w niektórych bankach są problemy z rozpoczęciem procedury chargeback.

Warto znać swoje prawa i wiedzieć, że bank ma bezwzględny obowiązek przyjąć od nas wniosek i rozpocząć ową procedurę.

Nie dajmy się zwieść tłumaczeniem, że w jakimś określonym banku nie można tego zrobić – można bowiem w każdym.

Najlepiej od razu udać się do placówki bankowej i złożyć wniosek reklamacyjny pisemnie.

Ponieważ trudności zdarzają się najczęściej przy próbie zgłoszenia sprawy na infoliniach bankowych.

Po przyjęciu naszego wniosku bank nadaje sprawie odpowiedni kod chargeback.

Kod ten jednoznacznie wskazuje na przyczynę wszczęcia procedury obciążenia zwrotnego.

Następnie kontaktuje się z centrum rozliczeniowym, które obsługiwało reklamowaną przez nas transakcję.

Kolejnym krokiem jest kontakt agenta rozliczeniowego z dostawcą produktu lub usługi, która jest przedmiotem reklamacji, celem ustosunkowania się do naszego wniosku.

Nie otrzymamy zwrotu pieniędzy tylko wtedy, jeśli sprzedawca przedstawi niepodważalne dowody na to, że ma rację. Jednak w większości przypadków klienci otrzymują zwrot środków.

Najczęściej spotkane scenariusze to całkowity brak ustosunkowania się sprzedawcy do wniosku, dobrowolne uznanie reklamacji lub zaprzeczenie racjom klienta, ale niepoparte żadnymi dowodami.

Na koniec agent rozliczeniowy przesyła do naszego banku informację o wyniku reklamacji, a z kolei bank dostarcza ją nam. Jeżeli roszczenie zostało uznane, otrzymujemy zwrot pieniędzy.

W praktyce więc nasz osobisty udział w całej sprawi sprowadza się jedynie do złożenia popartego dowodami wniosku o chargeback w banku.

Chargeback – terminy

Termin jego rozpatrzenia to 45 dni od momentu przekazania sprawy do agenta rozliczeniowego obsługującego transakcję.

Nie bójmy się korzystać z możliwości obciążenia zwrotnego. Mamy takie prawo i zdecydowanie warto wiedzieć, jak z niego korzystać.

Pamiętajmy również, że prawo jest po naszej stronie, nawet jeśli od momentu feralnej transakcji minęło sporo czasu.

W większości przypadków na złożenie wniosku o chargeback mamy aż 120 dni od momentu dokonania feralnej płatności kartą.

Lub 120 dni od momentu planowanej daty dostarczenia usługi, nie więcej jednak niż 540 dni po dokonaniu płatności.

Z tej opcji możemy więc skorzystać również w przypadku zakupienia wycieczki w biurze podróży z dużym wyprzedzeniem, jeśli z winy organizatora wyjazd nie doszedł do skutku.

Ocena
[Total: 2 Average: 4.5]